Światowy Dzień Ziemi to największe ekologiczne święto. Celem jest promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie. Organizatorzy Dnia Ziemi chcą uświadomić politykom i obywatelom, jak kruchy jest ekosystem planety ludzi.
Pierwszy raz Dzień Ziemi został ogłoszony w 1970 r. w USA. Dzień Ziemi został oficjalnie nazwany przez ONZ w 2009 roku Międzynarodowym Dniem Matki Ziemi.
W Polsce Dzień Ziemi obchodzony jest od 1990 r.
A jak ludzie obchodzą ten dzień??? Np. podczas obchodów Dnia Ziemi w 2011 r. w Afganistanie zostało posadzonych 28 milionów drzew. W Dniu Ziemi w 2012 r. ponad 100 000 osób jeździło rowerami w Chinach, aby zmniejszyć emisję CO2 i zaoszczędzić paliwo.
W ramach Dnia Ziemi organizowane są konferencje, zbiórki śmieci, konkursy propagujące świadomość ekologiczną.
Z tej okazji w naszej szkole zorganizowaliśmy konkursy ekologiczne.
Wyniki wkrótce.
Eko pomysły
Wyniki konkursów szkolnych
W konkursie wiedzy ekologicznej wzięło udział 15 uczniów z klas 4-6 i 11 uczniów z klas 7-8. Wszyscy uczestnicy wykazali się bardzo rozległą wiedzą na temat ekologii i ochrony środowiska. Zaskakiwała wysoka poprawność udzielanych odpowiedzi i znajomość tematyki przyrodniczej. Miejmy nadzieję, że to właśnie oni wezmą w swoje ręce sprawy ochrony Ziemi i przeniosą wiedzę na praktyczne działanie. Życzymy sukcesów i gratulujemy!
Konkurs wiedzy ekologicznej
Klasy 4-6
1 miejsce – Kacper Panek 6d i Marcin Makowski 5a
2 miejsce – Jakub Drelich 4b
3 miejsce – Lena Jakubowska 5a, Milena Gruszka 6d, Kinga Pawlina 5b, Aleksander Markowicz 4a
Klasy 7-8
1 miejsce – Jan Chorzewski 7b
2 miejsce – Zuzanna Panek 7c i Patryk Dyka 7b
3 miejsce – Anna Thiel 8b, Olimpia Madejek 7d i Anna Karasińska 8b
Konkurs pn. „Coś nowego ze starego, czyli jak wykorzystać zużyte przedmioty, by nadać im nową funkcję”
Na konkurs wpłynęło tylko 5 prac 🙁 ale za to super pomysłowe! 😉
Wszystkie prace otrzymują wyróżnienie
Lena Jakubowska klasa 5a – Ekostworek, czyli wielofunkcyjny organizer na biurko i pomocnik na lekcjach zdalnych
Moja praca to Ekostworek, czyli wielofunkcyjny organizer na biurko i pomocnik na lekcjach zdalnych. Do zrobienia Ekostworka wykorzystałam słoik, dużo starych, niepotrzebnych gazet, rolkę po ręcznikach papierowych, folię, która miała być wyrzucona i korek. Dodatkowo zużyłam jeszcze skrawki papieru i chusteczkę higieniczną, która została po malowaniu.
Marcin Makowski klasa 5a – Robot ze starej kanki na mleko
Robot wykonany z kanki po mleku, plastikowych doniczek, z opakowania po malowidłach, ze sznurówek, patyczków do uszu i plastikowych tub po sznurkach.
Filip Wolski klasa 5a zabawka czołg
Mój czołg został wykonany głównie z opakowania po starym opiekaczu. Wykorzystałem zakrętki jako klapę, kółka i bagaże. Z plastikowego kubeczka po jogurcie zrobiłem górę. Rurki wykorzystałem jako przedni wzmocniony zderzak i miejsce, gdzie wiszą bagaże. Wszystko zostało sklejone gorącym klejem i pomalowane trzema rodzajami zielonego, białą i czarną farbą.
Helena Szczygieł klasa 6d – doniczka z osłonką „Kotek”
Etapy wykonania osłonki:
a) przygotowanie potrzebnych materiałów,
b) z butelki wycinam kształt kota (ponieważ moja doniczka będzie miała kształt kota),
c) wycięte elementy maluję farbą akrylową,
d) na pomalowanej butelce rysuję pyszczek i oczka,
e) przyklejam wcześniej wycięty ogonek,
f) na koniec do butelki wsadzam kwiatek.
Tomasz Ciechanowski klasa 6e – „Zamek” legowisko dla kota
Stworzyłem legowisko dla Kota w kształcie Zamku. Do tego użyłem pudła z tektury po butach i farby. Dla wyglądu dodałem na samej górze małe wieżyczki. Kotu bardzo dobrze się w nim odpoczywa.
Kacper Panek klasa 6e – Ramka na zdjęcia ze starej ramy okiennej
Potrzebne materiały: stara rama okienna, szlifierka, farba, pędzel, klej i trociny, okulary i rękawice ochronne.
Starą ramę okienną szlifujemy i gładzimy papierem ściernym. PAMIĘTAJ O BHP Używaj rękawic i okularów ochronnych. Malujemy farbą. Czekamy, aż wyschnie.
Potem możemy ozdabiać…
Ramkę ozdabiamy według uznania. (Ja użyłem muszli, świecących butelek z piaskiem, starego koła ratunkowego i drewnianego konika morskiego. Przykleiłem klejem na ciepło). Karton pasujemy w ramkę i przycinamy. Naklejamy na niego fotografię, również według gustu. Może być również kolaż z wycinków gazet. Mocujemy w ramie. Do ramki przytwierdzamy sznurek. (Ja przywiązałem go i przykleiłem do zawiasów).
Pozostaje zawiesić obrazek w ramie!
Wierszyki na temat ochrony środowiska przesłał uczeń klasy 2a Emil Stanisławczyk i uczennica klasy 5a Lena Jakubowska. Ich prace zostały wyróżnione i udostępnione tutaj oraz na szkolnym FB.
ZIEMIA NASZA UKOCHANA! SZANUJ ZIEMIĘ,SZANUJ JĄ BO TO JEST NASZ WSPÓLNY DOM SZANUJMY PRZYRODĘ, BO JEDNĄ JĄ MAMY I O SEGREGACJI ŚMIECI WSZYSCY PAMIĘTAJMY!!! DBAJMY O ŚRODOWISKO, ŻEBY ZAWSZE BYŁO CZYSTO Emil Stanisławczyk klasa 2a
Segregacja śmieci Przed blokiem stoją kontenery. Równo, koło siebie czekają aż cztery. Jeden zielony. Tam krzycząc - A sio! Wrzucamy słoiki i inne szkło. Obok jest żółty - w tym śmietniku mieszka metal, butelki PET i dużo plastiku. W następnym koszu, tym razem brązowym zostawia się chwasty i obierków tony. Są to odpady biodegradowalne (czyli roślinki naturalne). Obok niebieski stoi kosz na śmieci. Jest tam karton i papier, drogie dzieci! I jeszcze jedno nie było powiedziane! W kontenerze czarnym są odpady zmieszane! Lenka Jakubowska klasa 5a
Pomysłodawcą i organizatorem konkursów była Pani Danuta Markuszewska – nauczyciel geografii.